Nowoczesna analiza kolorystyczna

Żyjemy w czasach dobrobytu. Mamy dostęp do wielu towarów w atrakcyjnych cenach. Sklepowe półki uginają się od bogactwa barw, faktur, zapachów. Mamy luksus dokonywania wyboru. Jeszcze nasze mamy kupowały tylko to, co było dostępne, a było niewiele. Odzież pełniła funkcję użytkową, a nie ozdobną. Produkowano ją więc w kolorach uniwersalnych, stonowanych, praktycznych. Otwarcie rynku na towary z innych części świata zalało nas falą produktów różnych marek o niezliczonych formach, zdobieniach, materiałach i kolorach. Nieprzyzwyczajone do szerokiego asortymentu Polki stanęły przed koniecznością porównywania i dokonywania wyboru. A im więcej możliwości, tym więcej wątpliwości 😉 Jak się w tym nie pogubić?

Czasem instynktownie czujemy, że pewne kolory do nas pasują. Intuicyjnie dobieramy barwy i odcienie, które podkreślają naszą urodę. Czy jednak są jakieś zasady określające odpowiednią dla nas gamę barw? Czy da się określić i scharakteryzować typy urody tak, aby każda kobieta odnalazła się w jednym z nich? Dawna analiza kolorystyczna wprowadzała więcej ograniczeń niż możliwości. Aby określić typ urody należało odpowiedzieć tylko na dwa pytania:

  1. Czy jestem typem CIEPŁYM czy ZIMNYM?
  2. Czy jestem typem JASNYM czy CIEMNYM?

Na tej podstawie wyróżniono 4 typy urody:

  • WIOSNA – ciepła, jasna
  • LATO – chłodne, jasne
  • JESIEŃ – ciepła, ciemna
  • ZIMA – chłodna, ciemna

Typy ciepłe to te z domieszką żółci i/lub czerwieni w barwie skóry i włosów, typy chłodne zaś to te z dodatkiem niebieskiego lub różu. Pewne osoby dają się łatwo przyporządkować do konkretnej grupy. Ich typ urody jest wyraźny, widoczny na pierwszy rzut oka. Okazało się jednak, że wielu osób nie można przypisać do konkretnej kategorii.
W niektórych przypadkach trudno ocenić temperaturę koloru. Istotne jest także to, że każdy z nas jest inny i nie da się go zamknąć w ściśle określonych ramach. Dlatego w starej analizie kolorystycznej zdarzało się, że osoby przypisane do tej samej grupy znacznie różniły się od siebie i nie powinny stosować tej samej palety kolorów.

Stylistów i wizażystów nie satysfakcjonował ten system, postanowili więc go rozbudować. Dodano kolejną cechę, na podstawie której dokonywano kategoryzacji.
W nowoczesnej ANALIZIE KOLORYSTYCZNEJ istnieją podziały na 12, 16, a nawet więcej podtypów. Najbardziej popularny jest podział na 12 podtypów i ten pokrótce opiszę.

Analiza kolorystyczna w systemie 12 typów rozróżnia 6 grup kolorystycznych.
W każdej grupie są 2 typy siostrzane. Każdej z klasycznych czterech pór roku przypisano po trzy podtypy odpowiadające jej trzem głównym atrybutom kolorystycznym, a są to:

  1. TEMPERATURA: ciepły (warm), chłodny (cool)
  2. WALOR: jasny (light), ciemny (dark)
  3. CHROMATYCZNOŚĆ: czysty (clear), przygaszony (soft)


Zgodnie z powyższym rysunkiem, każdy z 4 typów podzielono na 3 podtypy. I tak, WIOSNĘ podzielono na ciepłą, jasną i czystą, LATO na chłodne, jasne i przygaszone, JESIEŃ na ciepłą, ciemną i przygaszoną, zaś ZIMĘ – na chłodną, ciemną i czystą. Typy te przyporządkowano do 6-u grup kolorystycznych, obejmujących tzw. TYPY SIOSTRZANE:

  • Typy LIGHT (jasne): Jasna wiosna i Jasne lato
  • Typy WARM (ciepłe): Ciepła wiosna i Ciepła jesień
  • Typy CLEAR (czyste): Czysta wiosna i Czysta zima
  • Typy COOL (chłodne): Chłodne lato i Chłodna zima
  • Typy DEEP (ciemne): Ciemna jesień i Ciemna zima
  • Typy SOFT (przygaszone): Przygaszone lato i Przygaszona jesień

Każdy z typów umieszczony jest na kole, a granice między tymi typami są płynne. Dopuszcza się łączenie odcieni ciepłych z zimnymi, co było nie do przyjęcia w starym systemie 4 pór roku. Co więcej, pozwala on na indywidualne skomponowanie palety kolorystycznej dla danej osoby. Analiza przede wszystkim odbywa się w oparciu o chusty kolorystyczne, które przykładamy do twarzy. W pierwszej kolejności ustalamy tzw. atrybut główny (key colour characteristic) dla danej osoby, czyli główną cechę określającą dany typ urody. Może to być, jak pamiętamy, ODCIEŃ, WALOR lub CHROMATYCZNOŚĆ. Następnie przy pomocy chust określamy typ kolorystyczny, przyporządkowujemy daną osobę do jednej z 6-ciu grup i dobieramy kolory. Praca stylisty w tej analizie nie kończy się na ustaleniu kolorów. Dalej tworzy on przykładowe zestawy, które pokazują jak można zestawiać i komponować garderobę.

Nowa analiza kolorystyczna pozwala także wyznaczyć ramy stylizacyjne, w jakich dana osoba może się poruszać. Ułatwia analizę osób, które farbują włosy i pozwala ocenić,
w jakim kolorze (innym niż naturalny) będzie tej osobie do twarzy. Proponuje także możliwe stylizacje w kierunku innego (zwykle siostrzanego) typu. Jeśli np. kobieta jest jasną wiosną, ale farbuje włosy na ciepły odcień i generalnie woli ciepłe kolory to dzięki drobnym wskazówkom może nauczyć się stylizować na ciepłą wiosnę. Kolorystka powinna w takiej sytuacji określić granice, w jakich można taką zmianę przeprowadzić (np. najjaśniejszy
i najciemniejszy odcień włosów, odcień opalenizny).

Analiza kolorystyczna pozwala znaleźć kolory, w których dana osoba wygląda korzystnie i które podkreślają urodę na zasadzie podobieństwa lub kontrastu, które następnie Klientka może wykorzystać przy kompletowaniu garderoby, tworzeniu stylizacji, szukaniu dodatków, makijażu. U niektórych osób typ urody zmienia się wraz z wiekiem, dlatego analiza to usługa, na którą warto się umawiać cyklicznie.

Autor: Agnieszka Celińska – wizażystka i stylistka, właścicielka Studia Potęga Piękna w podwarszawskim Chotomowie. Zajmuje się makijażem, stylizacją włosów, analizą kolorystyczną i profesjonalnym kreowaniem wizerunku, ale przede wszystkim, uczy kobiety jak dostrzegać i podkreślać ich naturalne piękno ❤ Kameralne studio na przydomowej posesji, zindywidualizowane usługi i malownicza lokalizacja – to wszystko pomaga zrelaksować się, wyciszyć, wsłuchać w swoje potrzeby i wynieść ze spotkania z Agnieszką merytoryczną wiedzę, cenne wskazówki i dużą dozę pewności siebie 🙂 Prywatnie Agnieszka jest szczęśliwą Żoną i Mamą. Zaprasza do Chotomowa oraz do kontaktu.

Studio Potęga Piękna – Agnieszka Celińska
PotegaPiekna.pl

Brak komentarzy

Zostaw Odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Ładowanie